Aby restauracja mogła się rozwijać, niezbędne jest dopasowanie się do wymagań klientów. Obecni konsumenci – a przede wszystkim ci należący do nowego pokolenia – to osoby otwarte na nowe doznania oraz poznawanie kolejnych miejsc. Można przy tym zauważyć swego rodzaju transformację wartości oferowanej na rynku, gdzie dotychczas rozumiane usługi przemieniane są w doznania. Aby spełnić oczekiwania konsumentów, należy nie tylko zaoferować gościom dania o wyjątkowym smaku, ale również zapewnić im indywidualne podejście oraz pogłębić inne doświadczenia – w tym emocjonalne oraz wizualne.
Czym nie jest gastronomia przyszłości?
W branży gastronomicznej zauważalna jest transformacja, której towarzyszy niezwykle intensywna konkurencja. W celu zainteresowania potencjalnych oraz utrzymania dotychczasowych konsumentów należy przeanalizować, kim są klienci nowej generacji, dostosować się do ich oczekiwań oraz zaprojektować lokal oferujący wyjątkowe doświadczenia. Gastronomia przyszłości zdecydowanie nie obejmuje tylko dotychczas wykorzystywanych działań marketingowych, takich jak promocja restauracji w social mediach – obecnie jest to za mało, aby wzbudzić zainteresowanie klienta. Ponadto, stanowi ona coś więcej, aniżeli samo projektowanie oraz wdrażanie systemów technologicznych. Czym więc można określić gastronomię przyszłości?
Idea doświadczenia jako czegoś oddzielnego od produktów czy usług została wyróżniona już w ubiegłym wieku – specjaliści wskazywali przy tym, że konsument dokonuje zakupu możliwości wzięcia udziału w zainscenizowanych przez przedsiębiorstwo zdarzeniach. Aby spełnić oczekiwania konsumentów pod tym względem, ważne jest przeanalizowanie ich potrzeb oraz oczekiwań, by dopasować ofertę do indywidualnego gościa restauracji. Personalizacja oferty oraz zagwarantowanie wysokich standardów obsługi zapewniają, że odwiedzony lokal zostanie pozytywnie zapamiętany. Gastronomia przyszłości zobowiązuje przedsiębiorców do spojrzenia na świat oczami konsumenta – dzięki temu możliwe jest dostrzeżenie nie tylko istoty smaku samych dań, ale również tego, jak ważne są doświadczenia wykreowane wokół wizyty w restauracji.
Restauracja przyszłości – jak sprawić, żeby klient Cię pokochał?
Aby podróż klienta przepełniona była niezapomnianymi doznaniami, które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających gości, warto wdrożyć określone działania oparte o cyfrowe technologie.
Entice – zachęta do skorzystania z oferty
Moment następujący po dokonaniu decyzji o wizycie w restauracji, a poprzedzający wybór konkretnej lokalizacji jest kluczowy – należy podjąć starania, aby klient wybrał właśnie nasz lokal. Jednym ze sposobów na zachęcenie konsumentów do skorzystania z oferty restauracji jest zaprezentowanie im możliwości samodzielnego skomponowania elementów danego dania. Pozwalając klientom wykazać się kreatywnością i tym samym wprowadzić niestandardowe zamówienie pod względem składników, możemy znacznie zwiększyć ich poziom satysfakcji z odwiedzenia restauracji.
Enter – okres między wyborem restauracji a złożeniem zamówienia
Aplikacje oferujące usługi dostarczania żywności zapamiętują poprzednie zamówienia użytkowników i po zalogowaniu automatycznie podpowiadają możliwe do wyboru opcje. Znaczący komfort użytkowania zapewniają te aplikacje, które pokazują najbliżej zlokalizowane restauracje oraz przeciętny czas oczekiwania na zamówienie. Klienci nowej generacji cenią możliwość oszczędzania czasu, a także złożenia zamówienia przy pomocy nowoczesnych technologii – dzięki ich wykorzystaniu, zwiększamy prawdopodobieństwo, że goście ponownie skorzystają z oferty danego lokalu. Co więcej, dostarczanie spersonalizowanej propozycji dań daje im poczucie, że restauracja jest zaznajomiona z ich preferencjami.
Engage – angażowanie klientów
Mając na uwadze fakt, że konsumenci nowej generacji chętnie oszczędzają czas, warto wykorzystywać sprzęt, taki jak tablety, aby bezpośrednio na nich przyjmować zamówienia od klientów. Kolejnym krokiem może być zastosowanie nowoczesnej technologii rozpoznawania lokalizacji, aby wskazać przybycie stałego klienta – dzięki temu zostanie mu przedstawiona propozycja jego standardowego zamówienia. Może być to rozwiązanie, które szczególnie zadowoli konsumentów odwiedzających restaurację zlokalizowaną w innym mieście, kiedy otrzymają oni spersonalizowane przywitanie, do jakiego przywykli podczas wizyt w poprzedniej lokalizacji.
Exit – ostatnie etapy podróży klienta
Wszystko, co się zaczyna, również się kiedyś kończy – jak jednak zarządzać ostatnimi etapami dokonywania zamówienia przez gościa restauracji? Nowoczesna technologia umożliwia klientom szybkie dokonanie zamówienia – co więcej, pozwala ona na pełną personalizację oferty. Wykorzystując urządzenia elektroniczne, konsumenci mogą szybko dopasować dania do swych preferencji, a system umiejscowi je na cyfrowym ekranie wyświetlającym informacje o zamówieniach. Ponadto, taka technologia może dodatkowo zapamiętywać poprzednie wybory klientów oraz ich ograniczenia dietetyczne, sugerując alternatywne opcje.
Extend – przedłużenie doświadczenia
Znajomość opinii klientów pozwala dostrzec wszelkie nieprawidłowości oraz wdrożyć poprawki, aby zapewnić lepsze doznania konsumentom. Aby zapoznać się z przemyśleniami gości restauracji, można wykorzystać nowoczesne technologie i po wizycie w lokalu wysłać im wiadomość z ankietą zawierającą trzy krótkie pytania dotyczące szybkości obsługi, jakości oraz świeżości dań. Co więcej, warto wszystko zakończyć popularnym, ale skutecznym „czy poleciłbyś nas swoim znajomym?”. Dzięki temu zyskamy informację zwrotną, a przy tym pokażemy klientom, że zależy nam na ich opinii.
Wprowadzając powyższe elementy do każdej z faz interakcji gościa z restauracją, możliwe jest zbudowanie głębokich relacji z dużą liczbą klientów. Dzięki nim wpłyniemy na doświadczenie konsumenta w perspektywie holistycznej, ujmującej jego emocje, doznania sensoryczne oraz wszelkie kontakty z lokalem gastronomicznym. Ważne jest przy tym zaznaczenie, że to charakter tych działań, a nie same w sobie cyfrowe technologie, mogą przekształcić tradycyjną placówkę w restaurację przyszłości.